Oglaševanje

Ročni menjalniki počasi izumirajo, a omejitev pri avtomatikih ostaja

Avtomatski menjalnik
Avtomatski menjalniki so vse pogostejši | Foto: PROFIMEDIA

Pri novejših avtomobilih, tako bencinskih kot dizelskih, hibridnih in električnih, zadnja leta prevladuje avtomatski menjalnik. Slovenske avtošole imajo s tem kar nekaj težav, saj je vozila z ročnim menjalnikom vse težje dobiti – če kandidati vozijo avtomatik, pa velja omejitev.

Oglaševanje

Zadnja leta ima vse več novih vozil avtomatski menjalnik – ne le električna in hibridna, temveč tudi vozila na dizelski in bencinski pogon. To slovenskim avtošolam precej otežuje nakup vozil, saj za učenje načelno potrebujejo avtomobile z ročnim menjalnikom.

"Vsa svetovna avtomobilska industrija gre v smer avtomatizacije. V avtošoli se počasi spopadamo s težavo, da za učenje ne bo več mogoče kupiti priljubljenih modelov z ročnim menjalnikom," je v pogovoru za N1 izpostavil direktor avtošole Šmarca Borut Žagar. Če bi se namreč kandidati v avtošoli učili vožnje z avtomatikom in bi tudi vozniški izpit opravljali na takem vozilu, s pridobljenim vozniškim dovoljenjem ne bi smeli voziti avtomobila z ročnim menjalnikom.

Oglaševanje

Na ministrstvu za infrastrukturo (MZI) so pojasnili, da bi se jim v vozniško dovoljenje vpisala koda omejitve 78. Če bi želeli kandidati v prihodnosti voziti tudi avtomobile z ročnim menjalnikom, bi morali znova opraviti izpitno vožnjo. "Za vpis kode je pomembno le to, s kakšnim vozilom je kandidat opravljal praktični del vozniškega izpita," so dodali.

Vožnja
Foto: PROFIMEDIA

EU o spremembah premišljuje že dve leti

Če bi želeli omejitev odpraviti, bi morala spremembo začeti Evropska unija, saj slovenska zakonodaja v tem delu temelji na evropski direktivi o vozniških dovoljenjih 2006/126/ES, so pojasnili na MZI. Če bi bil predlog spremembe sprejet na ravni EU, bi se nato direktiva prenesla v slovensko zakonodajo, kjer bi bila uveljavljena šele po sprejetju v parlamentu.

Evropska komisija je že marca 2023 predlagala revizijo te direktive in pol leta zatem že objavila nekaj predlogov. Kot smo poročali takrat, naj bi se spremembe nanašale predvsem na pravila za opravljanje vozniškega izpita in podeljevanje vozniških dovoljenj. Predlog še ni bil sprejet v Evropskem parlamentu.

Po poročanju nekaterih medijev naj bi predlog direktive poenostavil opravljanje izpita z avtomatikom – če bo kandidat med učenjem vožnje v avtošoli opravil sedem ur vožnje z ročnim menjalnikom, vse ostale pa z avtomatikom, se koda omejitve 78 ne bo vpisala v vozniško dovoljenje.

Avtomatik za odpravo dolgih čakalnih dob na izpit?

Žagar meni, da bi bila ta sprememba smiselna. Ne le z vidika poenostavitve opravljanja vozniškega izpita za kandidate, ampak tudi zaradi skrajševanja čakalnih vrst na izpitno vožnjo.

Oglaševanje

Že nekaj let so namreč čakalne dobe na praktični del izpita daljše od še dopustnih 30 dni. V Ljubljani, kjer so najdaljše, je treba na glavno vožnjo čakati tudi več kot 100 dni.

Kandidati, ki se vožnje učijo na avtomatikih, vozniško dovoljenje načeloma dobijo z manj opravljenimi urami vožnje. "Tudi izkušnje iz tujine kažejo, da je uspešnost na izpitnih vožnjah z avtomatiki večja, saj imajo kandidati, namesto da bi se ukvarjali s prestavljanjem, več časa za opazovanje. Ravno tukaj kandidati naredijo največ napak," je poudaril Žagar.

Avtomatski menjalnik
Foto: PROFIMEDIA

Obenem stranke vse bolj sprašujejo po učenju vožnje na vozilih z avtomatskim menjalnikom – sploh če imajo doma samo takšna vozila. Vozila z avtomatskim menjalnikom so tudi prijaznejša kandidatom, ki imajo motorične težave, je dodal.

Oglaševanje

"Kandidati, ki opravijo izpit na avtomatiku, se ne vračajo, da bi odpravili kodo, ampak si enostavno kupijo avtomatika. Z njim so zadovoljni in jim popolnoma dobro služi."

Učna ura z avtomatikom malo dražja

Tip menjalnika sicer ne vpliva na pravila opravljanja vozniškega izpita: kandidat mora prav tako opraviti vsaj 20 učnih ur vožnje v skladu s pravilnikom o vozniških izpitih. V večini avtošol so učne ure na vozilu z avtomatskim menjalnikom dražje od običajnih, navadno za nekaj evrov.

Nekatere avtošole kandidatom ponujajo večjo izbiro vozil z avtomatskim menjalnikom, cena ure vožnje pa je prilagojena modelu – če je večji, je dražja, če je model vozila manjši, pa je treba za učno uro odšteti kakšen evro manj (a še vedno več kot za učno uro z vozilom, ki ima ročni menjalnik).

Oglaševanje

Ker so cene vozil z avtomatskim menjalnikom vsako leto nižje in kandidati načeloma vozniški izpit na avtomatiku opravijo z manjšim številom ur voženj v avtošoli, Žagar predvideva, da se na račun morebitne odprave omejitvene kode 78 vozniški izpit ne bo podražil. "Pot do vozniškega izpita bo poenostavljena, pa tudi cenejša in hitrejša, ker bo uspešnost večja," je prepričan.

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih